Omega-3

Hvorfor Omega-3, Vitamin D og E?

For alle

For alle

Forskernes dom er klar – alle har godt av Omega-3! Omega-3 er Norges mest solgte kosttilskudd. Hvorfor? Fordi det har en rekke kjente og dokumenterte virkninger. Omega-3 har positiv effekt på blant annet hjertet, hjernen og synet.

Godt for familien

For barnefamilien

Barn kan med fordel få Omega-3 daglig. Omega-3 er viktig for hjernen, og dens evne til å tilegne seg kunnskap. DHA-fettsyrene er særlig viktige for en hjerne i utvikling. Et barn som vokser har derfor behov for jevnlig tilførsel av disse essensielle fettsyrene gjennom kosten.

Godt for familien

Helsemyndighetene anbefaler

Det er et faktum at vi nordboere får i oss for lite av både Omega-3 og vitamin D! Vi er ikke flinke nok til å spise fet fisk, til tross for rikelig tilgang. Kroppen produserer ikke Omega-3 fettsyrer selv, derfor må vi få det tilført gjennom kosten eller som kosttilskudd. Sollyset, den viktigste kilden til vitamin D, er fraværende store deler av året, og dette bidrar til at over halvparten av oss nordmenn trenger tilskudd på vitamin D.



Helsefordeler for kroppen din



Klikk på i figuren til venstre for å se mer informasjon.

Et godt immunforsvar

Å holde seg frisk er nøkkelen til et aktivt og godt liv, og det står derfor ofte øverst på ønskelisten vår. Da kreves det et godt immunforsvar og en god helse. Alderen krever sitt, men du kan også selv påvirke egen helse. Inntak av Vitamin D bidrar til immunforsvarets normale funksjon mens antioksidanten Vitamin E bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.

Ta vare på hjertet

Du kan gjøre mye for å forebygge de fleste hjerte- og karsykdommer og opprettholde et sunt hjerte. Å gjennomføre hverdagsaktiviteter som støvsuging, raking og hagearbeid er fysiske aktiviteter som er gode for hjertehelsen. Røykeslutt og gode hvilepauser i en stressende hverdag likeså. I tillegg kommer et sunt kosthold. De essensielle fettsyrene EPA og DHA bidrar til å bevare en normal hjertefunksjon*. Dette er viktig hele livet, men spesielt fra 50 års alderen er det viktig å sørge for å opprettholde en god hjertehelse.

Et friskt skjelett og fleksible muskler

De fleste er kjent med at skjelettet brytes ned med alderen, en prosess som starter allerede i 30 årene. Med tiden bidrar dette til økt risiko for benbrudd. Dette gjelder også for tennene, som blir mer porøse. I tillegg blir muskler og ledd stivere og bevegelsesfriheten kan innskrenkes. Det er dokumentert at vitamin D bidrar til normalt opptak og utnyttelse av kalsium og opprettholdelse av en normal benbygning og normale tenner. Vitamin D bidrar også til opprettholdelse av en normal muskelfunksjon. Et daglig tilskudd er derfor å foretrekke.

God hukommelse og innlæringsevne

Med alderen skjer det endringer i nervesystemet som forårsaker at våre kognitive funksjoner som hukommelse, konsentrasjon og tanker går langsommere, til stor ergrelse for de fleste. Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde en normal hjernefunksjon**.

Godt syn og øyehelse

Allerede i 40 års alderen reduseres fokuseringsevnen og behovet for økt lys er merkbart. Øyelinsen blir mindre fleksibel og slipper igjennom mindre lys. Det blir vanskeligere å fokusere på nært hold og lesebriller blir en nødvendighet for mange. DHA bidrar til å opprettholde en normal synsfunksjon**.

*Gunstig helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.
**Gunstig helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.
OmegaMed Extra for Familien

KROPP SYMBOL MED TOUCH PUNKTER

Omega-3 i hver dråpe