Enkle råd for et sunt hjerte

Å holde seg frisk er nøkkelen til et aktivt liv. Omega-3 hjelper til med å bevare et friskt hjerte og et sunt kretsløp.

Hjertet vårt er et livsviktig organ som aldri hviler så lenge vi lever, og vi må ta godt vare på det. Hvert døgn slår hjertet omtrent 100.000 slag og pumper rundt 7.500 liter blod ut i blodårene.

Arvelige faktorer får vi ikke gjort noe med, men vi kan selv bestemme hvordan vi lever og hva vi spiser. Her får du noen enkle råd for et sunnere hjerte.

1. Sørg for å få god mosjon

Trening og mosjon er sunt for hjertet. Forskning viser at fysisk aktivitet kan gi økt velvære og forlenge livet.

Du får best utbytte av mosjon som gjør at hjertet ditt slår raskere, men det er ikke nødvendig å overdrive. Selv enkle ting, som å gå en tur et par ganger i uken, kan utgjøre en forskjell. Det er trolig best å velge en form for mosjon som du allerede liker og er komfortabel med.

2. Spis hjertevennlig kost

Et hjertevennlig kosthold innebærer et variert kosthold og inneholder rikelig med grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk. Laks, ørret, sild, makrell og kveite er spesielt rike på de sunne Omega-3 fettsyrene, men det finnes også noe Omega-3 i mager fisk.

Omega-3 inneholder de hjertevennlige fettsyrene EPA og DHA og er derfor et viktig bidrag til at du kan bevare en normal og sunn hjerte- og karfunksjon.*

Ønsker du å spise hjertevennlig, kan det også være fornuftig å begrense inntaket av mettet fett, rødt og bearbeidet kjøtt, sukker, salt og alkohol.

3. Pass på vekten

Overvekt kan øke risiko for å utvikle en hjerte- og karsykdom, spesielt hvis de ekstra kiloene befinner seg rundt midjen. Hvis man er overvektig, og spesielt hvis man har en kroppsmasseindeks (KMI) over 30, kan det være fornuftig å prøve å gå litt ned i vekt.

*Gunstig helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.