«Viljestyrken bor i oss alle. Det gjelder bare å ta den i bruk»

Det sier Tore Sunde-Rasmussen, som må sies å være en godt over gjennomsnittlig aktiv pensjonist. Han tar vare på helsen ved å være aktiv, spise sunt og bruker daglig kosttilskudd fordi han mener det gjør han godt.

Tore er en merittert fjellklatrer, eventyrer og foredragsholder, og var den første nordmann til å nå toppen av verdens høyeste fjell Mount Everest to ganger, etter å ha klatret fjellet fra både nord- og sydsiden.

Han er også en av få nordmenn som har klatret alle «7 summits», som er de høyeste fjellene på alle sju kontinenter.

I en alder av snart 72 år har han en fysikk som de fleste, både unge og ikke fullt så unge kan misunne han, og har ingen store planer om å lene seg tilbake og slappe av.

Til det er det for mange nye mål å strekke seg etter. Så hvor kommer denne inderlige drivkraften fra, og hvordan motiverer han seg til hele tiden å søke nye utfordringer?

Faksimile VG

Vi har bare ett liv, og det livet må leves

— Jeg vokste opp i landlige omgivelser i Egersund, og lærte tidlig å ta i bruk den frodige og flotte naturen rundt meg. Det å være fysisk aktiv har alltid gitt meg glede. Da jeg som ung fikk høre om kampsporten karate, ble jeg nysgjerrig på treningsformen som fremstod som både mystisk og fremmed. Siden det ikke fantes et slikt tilbud i Egersund, reiste jeg til Bergen for å teste det ut, og ble fort hektet. Vel hjemme igjen var det bare en ting å gjøre, og det var å starte eget karatestudio.

Viljen til å sette nye mål og til å oppnå dem

— Vi har alle en indre drivkraft, og for meg har det vært viktig å bruke den til å oppfylle målene og drømmene mine. Jeg har vært heldig og fått trent med en av verdens beste karatetrenere, som også trente verdensstjernen Dolph Lundgren. Han var utrolig dyktig og ga meg ekstremt hard motstand. Før jeg skulle ta det første svarte beltet, som jeg i dag har fem av, kom han hit en gang ihalvåret og trente med meg. Og han ga meg så mye juling! Men jeg visste at hvis jeg gir meg nå, og ikke reiser meg igjen, så taper jeg ansikt både overfor treneren og for meg selv.

— Dette tror jeg har bidratt til at jeg har bygget opp en drivkraft og vilje til å ikke gi opp før jeg har nådd målene mine. Og det har jeg tatt med meg videre i klatringen og i livet.

Grunnlaget for en aktiv hverdag er mer enn bare trening

— Kosthold er viktig, og jeg er opptatt av å spise sunt. I tillegg er jeg nøye med å sørge for å dekke behovet for både vitaminer og mineraler, og det jeg ikke får i meg via mat, det dekker jeg opp for med kosttilskudd. Omega-3 inngår som en selvfølge i det daglige kostholdet, og OmegaMed Extra er fast innslag på frokostbordet. Jeg synes det er bra at den også inneholder D- og E-vitaminer.

Overbevist om at kosttilskudd gjør meg godt

— Jeg bruker kosttilskudd daglig fordi jeg føler at det gir kroppen min de byggeklossene den trenger. Når jeg tar Omega-3 er det fordi jeg føler at det gjør godt for både blodomløp og kolesterol.

Det er forskjell på hverdag og fest

— Hverdagene ser ganske like ut og består av mat de fleste kan forholde seg til. Frokost består av det samme hver dag med en porsjon havregrøt og 3-4 skiver brød med honning samt kosttilskudd. Til lunsj blir det gjerne en boks makrell i tomat og 3 brødskiver. Dette er mat som holder kroppen i gang lenge, og som gjør at jeg har energi til dagens gjøremål. Middag, som er dagens siste måltid, spiser jeg i sekstida. Da blir det ofte kylling eller fisk. Jeg er ikke så glad i svin, og det blir lite rødt kjøtt, men må innrømme at jeg liker en god indrefilet med en god, rød italiener til, men ikke for ofte.

— Så bruker jeg mye rå grønnsaker og poteter. Også kan det av og til bli litt sjokolade, for man fyser jo innimellom. Det eneste jeg absolutt ikke spiser er sånt «graps» som ungene stapper i seg. Huff! Alle disse E-stoffene får de ha i fred. Ellers unngår jeg så langt det er mulig tomme karbohydrater, og holder meg stort sett unna sukker og hvitt mel.

Hvis mine erfaringer kan bidra til at andre tør gå ut av komfortsonen, da har jeg oppnådd noe

— Det er fort gjort å havne i komfortsonen. Bli sittende i sofaen og leve det behagelige livet, som det kan være vanskelig å bryte ut av. Hvis mine erfaringer kan bidra til at andre tør å gå litt ut av den komfortsonen, da har jeg oppnådd noe. Alle har vi en indre kraft i oss, men vi trenger også vilje til å bruke den. Når jeg holder foredrag for større forsamlinger, og folk kommer og takker meg etterpå fordi jeg har gitt dem noe å strekke seg etter, da blir jeg både ydmyk og glad.

Husk at det er aldri for sent å komme i gang

— Det hender jeg møter mennesker som sier de kunne tenke seg å komme i bedre form, men som lurer på om det er for sent. Da har jeg bare ett svar. Det er aldri for sent! Men det er viktig å huske at om man er utrent og i godt voksen alder, så skal man være litt forsiktig sånn at man ikke skader seg.

— Mitt råd er å starte med å gå turer og så legge til litt etter hvert og ta det suksessivt. Og legg for all del til styrkeøvelser, det er viktig. Jeg tenker at dess eldre vi blir, desto viktigere er det å opprettholde muskelstyrke. Ja, det er faktisk viktigere enn kondisjon etter min oppfatning. Men vær tålmodig, ikke tro at du kommer i form på en dag, men skynd deg langsomt.

— Jeg pleier å si at bilen vår, den må sendes på service jevnlig for å holdes ved like. Den får både oljeskift og stell. Sånn er det også med kroppen vår – den må vedlikeholdes om den skal fortsette å fungere.